Taaltheater

 

De workshop berust op drie pijlers;
 

 

 

 

 

Taaltoneel is een onderdeel van het workshopaanbod van Kindertheater Kijk Haar Nou.

 

Taaltoneel is aantal workshops die zijn voortgekomen uit de vraag (vanuit het basisonderwijs) of er niet op een speelse manier extra aandacht voor taal- en rekenonderwijs kon worden ingebracht in ons reguliere aanbod. Uiteraard is taal een vast en niet onbelangrijk onderdeel van het theateronderwijs.

                

Voortbouwen op de taaltechnieken die al reeds worden gebruikt in de theater- workshops, vormt de basis voor het huidige aanbod van Taaltoneel. De blokken zijn zoveel mogelijk opgebouwd vanuit de vaardigheden en ontwikkelingsfase(n) die bij bepaalde leeftijdsgroepen worden onderscheiden. In de praktijk zijn er overlapping in de blokken voor onder- midden- en bovenbouw. Dit heeft te maken met zowel het teruggrijpen naar, als met het inoefenen van bepaalde stof, met de groep. Maar ook de ontwikkeling van de individuele leerling speelt hierbij een rol. In de praktijk lopen deze niet altijd synchroon. Hoewel de lessen geen remedial teaching kunnen zijn, willen wij wel zoveel mogelijk alle leerlingen proberen "binnen te houden". De workshops vormen geen taalmethode op zich. Zij zijn specifiek bedoeld als aanvulling op het eigen taalonderwijs van de school.              

 

Taaltoneel is een dynamische methodiek. Het onderwijs is zich zelf voortdurend aan het vernieuwen en dat geldt ook voor Taaltoneel. Wij zijn steeds weer op zoek naar verbeteringen en andere inzichten. Niet alleen onze eigen ervaringen worden verwerkt, maar vooral ook die van de leerkrachten van de basisscholen en tal van andere specialisten.

 

 

 

 

 

 

 

Didactiek:
 

Uitgangspunt van elke les is het sociaal interacteren van de kinderen (werken in groepsverband, verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en de groep).

In de les krijgen de kinderen oefeningen aangeboden die “klassikaal” en in groepen gevolgd worden. Ze oefenen dus individueel speeltechnieken in een grote groep, of in een aantal groepjes samen. De diverse speltechnieken worden afwisselend als leermoment of als spel aangeboden.

                       

De kinderen werken hoofdzakelijk in wisselend groepsverband. De leerkrachten stellen de groepen samen, mede om te voorkomen dat de kinderen steeds in dezelfde groepjes met dezelfde kinderen samenwerken.
 

Aan het eind van elke les wordt er door de groepjes een kleine opdracht uitgevoerd, die door de overige kinderen samen wordt bekeken.
 

In de eerste aanvang mag alleen positief commentaar worden gegeven (wat vond je goed aan, wat was zo leuk om te zien en zo meer).Naar mate de kinderen gewend raken aan deze methodiek, verandert de aard van het commentaar.

 

De volgende stap is dat ze leren om eerst aan te geven wat ze goed vonden en hoe ze, eventueel, iets anders zouden doen.
 

In de derde stap mogen ze, na het geven van positieve feedback, aangeven wat ze eventueel voor verandering vatbaar vinden. Ze leren dus m.a.w. om opbouwende kritiek te geven en te nemen. Maar daar aangekoppeld ook om elkaar te respecteren. Iedereen met zijn of haar plus- en minpunten.
 

Succesbeleving is een gronddoel, niet alleen individueel maar ook en vooral in groepsverband. Samenwerken, problemen oplossen en resultaat boeken. Theater maken is samenwerken. Afhankelijk van leeftijd en het totaal beeld van de groep wordt elke les iedere keer “op maat gesneden”. Dit houdt in dat op grond van de onderlinge samenwerking, sociale interactie en de geleerde vaardigheden de oefeningen en opdrachten variëren van simpel tot een meer complexe.

* plezier in wat je doet *sociale vorming *kennisverwerving